سایت ساز رایگان افزایش رتبه الکسای قانونی
بستن تبلیغات [X]
دریافت فایل تعریف موسیقی
دریافت فایل تعریف موسیقی


تعریف موسیقی

تعریف موسیقی

دانلود تعریف موسیقی

تعریف موسیقی
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 18 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26

تعریف موسیقی

فهرست

واژه موسیقی

اجرای موسیقی

موسیقی نظری (تئوریك)

آشنایی با علم نتیك موسیقی

علائم ثبت زبان موسیقی

انواع موسیقی

موسیقی محلی

موسیقی كلیسایی یا روحانی

موسیقی مذهبی ایرانی

موسیقی یكنواخت

موسیقی توصیفی

موسیقی دراماتیك

موسیقی سنتی

موسیقی كلاسیك

موسیقی معماری

موسیقی نظامی

موسیقی اتاقی

موسیقی باستانی

موسیقی تاریخ موسیقی تك صوتی موسیقی صوتی

موسیقی چند صوتی

موسیقی نمایشی

موسیقی افقی

موسیقی الكترواكوستیك

موسیقی الكترونیك

موسیقی تصادفی

موسیقی ایرانی

دستگاه در ایرانی

درآمد موسیقی

نغمه

گوشه

رنگ

آواز اصلی و آواز فرعی

ترانه

تصنیف در موسیقی

مقامات موسیقی ایرانی

سازهای موسیقی ایران

موسیقی كلاسیك و اركستراسیون

سازهای موسیقی كلاسیك

واژه موسیقی

لفظ موسیقی از واژه ایی یونانی و گرفته شده از Mousika و مشتق از كلمه Muse می باشد كه نام رب النوع حافظ شعر و ادب و موسیقی یونان باستان می باشد. موز به معنی رب النوع است و مانند پسوند «یك» در كلمات كلاسیك، رومانتیك، دراماتیك و غیره، پسوند نسبت و منسوب است اما در لفظ فرانسوی به پیشوند تبدیل می شود مثل: موزیكو- موزیقو و موزیقان یا موزقان و همچنین شكل یافته آن در تلفظ فارسی به مزقان (مزغان) و مزغانجی به معنی موزیك، و موزیك چی یا مطرب و نوازنده ساز می باشد.

به تعابیر دیگر لفظ موسیقی در اصل به قاف مفتوح و الف مقصوره است كه آن را مخففی از موسیقار از واژه های عرب می دانند كه در زبان عرب تركیبی است از (موسی) به معنی نغمه و (قی) به معنی خوش و لذت انگیز ذكر شده. كلمه موسیقی طبق گفته ها از قرن سوم هجری در ایران رایج شده و حكمای قدیمی معتقد بودند كه موسیقی معلول صداهای ناشی از تحرك و جنبش افلاك است. موسیقی علم تالیف الحان و ادوار و نغمات می باشد. همچنین این واژه به آهنگی كه گروهی از نغمات پی در پی و تركیبی باشد اطلاق می شود. به هر صورت موسیقی را هنر بیان عواطف و احساسات به وسیله اصوات گفته اند و مهمترین عامل آن را صدا و وزن ذكر نموده اند و همچنین صنعت تركیب اصوات به لحنی خوش آیند كه سبب لذت سامعه و انبساط و انقلاب روح گردد نامیده شده است. ارسطو موسیقی را از شعب علم ریاضی می‌دانست و ابوعلی سینا نیز در بخش ریاضی كتاب شفا موسیقی را ذكر نموده. به هر طریق موسیقی امروز علم و هنری (یا صنعت) وسیع و جهان شمول است كه دارای بخشهای بسیار متنوع و تخصصی مانند موسیقی اركستریك، موسیقی جاز، موسیقی محلی، موسیقی آوازی، موسیقی سازی، موسیقی مذهبی، موسیقی عامیانه، موسیقی محلی، موسیقی معماری، موسیقی الكترونیك و غیره می شود.

اجرای موسیقی

اجرای موسیقی از جهت روش ارائه بر دو نوع كلی آواز و نوازندگی تقسیم می‌شود. كه در اصطلاح موسیقی سازی و آوازسازی گفته می شود. موسیقی آوازی را برحسب چگونگی اشعاری كه آهنگ روی آنها ساخته شده و از منظور اشعار معرفی شده تقسیم بندی می كنند مثل غزل خوانی، نوحه خوانی، قصیده خوانی، قطعه خوانی و غیره؛ اما نوع دوم از اجرای موسیقی برحسب نوع، نحوه و تعداد آلات موسیقی كه نواخته می شوند صحبت می كنند.

موسیقی نظری (تئوریك)

شامل مجموعه قواعد و علائمی است كه به وسیله آنها ما قادر به ثبت و نوشتن اصوات خواهیم شد و از طریق این علائم و زبان خاص می توانیم اصوات را نظم داده و با یكدیگر تركیب و تلفیق كنیم. مهمترین فصول مورد بحث تئوری موسیقی شامل: 1- قواعد و علائم نت نویسی و نت خوانی. 2- علم فیزیك صدا و صوت شناسی و آكوستیك. 3- علم هماهنگی هارمونی و تركیب اصوات است كه اصطلاح ایتالیایی آن آكورد می باشد و بر پایه تلفیق و اجرای همزمان اصوات مختلف استوار است. 4- علم سازشناسی كه خود شامل دو بخش الف- شناخت ساختمان، ساختار و چگونگی كارآیی ساز و ب- نحوه بكارگیری و استفاده از هر ساز می باشد.

علوم متفرعه دیگر هستند كه اهم آنها عبارتند از آهنگسازی، اركستراسیون و رهبری اركستر و همین طور تاریخ نگاری موسیقی، آواشناسی، شناخت موسیقی محلی و فولكلوریك و سایر علوم جدید مربوط مانند: پارتیسیون، كامپوزیشن، فلسفه و ادبیات موسیقایی.

آشنایی با علم نتیك موسیقی

پایه و اساس موسیقی كلاسیك و متاخرتر موسیقی ایرانی را نتها و علائمی تشكیل می دهند كه به منزله الفبای موسیقی هستند و با یاری این نتها كه بر خطوط حامل (قالب در برگیرنده و نگهدارنده نتها یا الفبای موسیقی) تشكیل می شوند و با وسیله این ابزار نوازنده، خواننده و آهنگساز احساسات درونی خود را به وسیله اصوات بیان می كند. در این میان نت شناسی در واقع ركن و اساس مهم یادگیری موسیقی می باشد و برای هر هنرجو به منزله اعداد ریاضی و الفبای فارسی است همانگونه كه یك كودك به وسیله حروف و اعداد تحصیل می كند و می آموزد یك هنرجوی موسیقی نیز با نت می آموزد و فراگیری نتها و سایر علائم موسیقی هنرجو را یاری می كند تا پس از مدتی همچون یك محصل موسیقی را یاد بگیرد و همچون نوشتن و شعر گفتن به تصنیف و تنظیم قطعه موسیقی و آهنگ قادر شده و بدین وسیله اصوات را ثبت نماید.

علائم ثبت زبان موسیقی :

همان گونه كه هر زبان و گویشی به منظور ایجاد ارتباط بصری و تقریر و ثبت گفتار از حروف و علائم خاص خود بهره می گیرد و هر زبان دارای الفبای مخصوص به خود می باشد در علم و هنر موسیقی نیز برای ثبت اصوات علائم و اشكال خاصی تنظیم گردیده است تا صداهایی را كه از تارهای صوتی و یا انواع متفاوت سازها خارج شده و گوش قادر به شنیدن آنها است را بتوان به آسانی و سهولت بر روی كاغذ نوشت. این اشكال بصری در واقع همان الفبا و علامات بصری موسیقی هستند. نتها علاماتی هستند كه اصوات موسیقی به وسیله آنها نوشته، ثبت و اجرا می شوند.

اسامی نتها : دو-ر-می-فا-سل لا- سی كه به طریق معكوس نیز نوشته یا خوانده می شوند.

سی-لا-سل فا- می-ر-دو.

انواع موسیقی

موسیقی محلی

این نوع موسیقی در برگیرنده قطعات، آهنگها، آوازها و ترانه هایی است كه مربوط به مردم یك منطقه و محل خاص در نزد ملل می باشد كه بیشتر در مناطق دور از شهر، روستاها، و حتی توسط كوچ نشینان وجود دارد مانند موسیقی محلی لری- گیلكی- كردی و یا موسیقی جنوب كه در آنها از یكی دو ساز محدود استفاده می شود و معمولاً با تك خوانی یا گروه خوانی روستائیان همراه بوده و اغلب با حركات نمایشی گروهی همراهی می شود.

نغمه های دل انگیز- ملودی های طبیعی و دلنشین و نواهایی بدوی و ساده این نوع موسیقی اغلب ملل جهان امروز، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار شده است و اغلب موسیقی دانها این ملودی ها و مایه های موسیقی محلی را دستمایه ساختن آهنگهای موفق و زیبا نموده اند.

موسیقی ضربی- ضرب‌دار

این نوع موسیقی دارای تك مایه های ضربی و پر تحرك است و دارای وزن و ضرب معین است و انواع رقصها، مارشهای نظامی و موزیكهای پر ضرب و مهیج در این گروه قرار می گیرند. این موسیقی قابلیت تحرك و تهییج زیادی داشته به نحوی كه در موقع اجرا هر شنونده ای را بر می انگیزد. ریتم شاد و سرزنده و فرح بخش این نوع موسیقی قادر به ایجاد احساسات وی و پر شكوه و باوقار می باشد نوع موسیقی ضربی به دلیل خصلت بسیار شاداب و غم زدای خود در ایجاد حس شادی و سرزندگی موثر است. موسیقی سنتی ما بدون ضرب محزون بوده و برخلاف موسیقی ضربی كه برای ایجاد شادی سرور و هیجان و دور شدن از غم و اندوه نواخته می‌شود، دارای ریتم یكنواخت و غم افزایی بوده. بهترین نمونه موسیقی بدون ضرب انواع ردیف‌ها و دستگاههای موسیقی آوازی ایران است كه این نوع موسیقی به دلیل ماهیت عارفانه و شاعرانه خود (غالب بودن مضمون شعری بر نوع موسیقی) تفكر برانگیز و محزون كننده است.

موسیقی كلیسایی یا روحانی

این نوع قطعات موسیقی بیشتر به منظور ایجاد حس دوستی و شفقت و همینطور حس نوعدوستی،خداجویی وحالات روحانی و معنوی ساخته واجرا میشوند. كه در كلیساهای كوچك به صورت تك نوازی ارگ یا پیانو و در كلیساهای بزرگ به شكل اركستر اجرا شده كه وظیفه اصلی در این نوع موسیقی نیز بر عهده ارگ یا پیانو می باشد. در این هماهنگی اغلب تك سرایی یا گروه كر نیز با موسیقی همراه می‌شوند. نوع اصوات كشیده و ممتد، زیر و بمهای اصوات موسیقی و گروه كر و همین طور وقار و شخصیت نهفته در صداها همگی در خدمت ایجاد حس روحانی و مهرجویی و مهربانی شنوندگان می باشد.

موسیقی مذهبی ایرانی

به طور كلی این نوع موسیقی به سه بخش عمده تقسیم می شود.

1- انواع موسیقی و سرودهای مذهبی كه امروزه باب شده و بیشتر الهام گرفته از روحیات و خصوصیات مذهبی مردم سازها شروع به اجرا می كنند و گاهاً خوانندگانی با اشعار و مضامین مذهبی و یا اشعار شعرا و ادیبان مشهور ایرانی موسیقی را همراهی می كنند.

2- نوع‌دوم و قدیمی‌تر موسیقی‌مذهبی و روحانی ایرانی بیشتر به شكل تعزیه‌خوانی و روضه خوانی، شبیه خوانی، مرثیه های آهنگین، نوحه خوانی و عزاداریها اجرا می‌شود و در آنها از سازهای محدود برای همراهی خواننده یا خوانندگانی كه نقش اصلی و عمده را در اجرای این نوع موسیقی دارند بكار گرفته می شود.

3- انواع تك خوانی بدون ساز كه در خواندن مناجات نامه ها، مرثیه ها، اجرای اذان و تلاوت و قرائت قرآن مجید با آهنگی مطبوع و دلنشین صورت می گیرد و با آهنگ محزون و جدایی این موسیقی سعی در تلطیف روحیه و ایجاد آرامش و روحانیت در دل مومنین و شنوندگان می نماید.

موسیقی یكنواخت

موسیقی یك تن، یكمایه و یكنواخت نوعی از موسیقی است كه همیشه مایه و تن آن یكنواخت و تكراری بوده و هیچگونه تنوع و تغییری در آن دیده نمی شود. مانند اقسامی از موسیقی ایرانی مانند ابوعطا، بیات ترك و… هیچ گونه تغییری در آن وجود ندارد. در موسیقی اغلب ملل مایه ها و تنالیته هایی وجود دارد كه از قدیم الایام به همان شكل یكنواخت و تكراری خود اجرا شده و این نوع دقیقاً برعكس موسیقی كلاسیك، موسیقی مدرن و موسیقی الكترونیك می باشد.

موسیقی توصیفی

نوعی از موسیقی به همراه صحنه یا در صحنه نمایش كه وصف كننده حالات انسانی می باشد این نوع موسیقی ملهم از حقایق زندگی است كه اگر با كلام نباشد با صحنه های نمایش آن حالات و عواطف و احساسات همراه و بیان می شود. این نوع موسیقی دارای فهم بصری و حضوری می باشد.

موسیقی دراماتیك

از انواع موسیقی نمایشی و یا داستانی كه بر پایه یك درام تاریخی و غیره و به منظور نمایان تر نمودن خط اصلی داستان و درام و ماجراهای نمایشی درست می‌شود. این نوع موسیقی می تواند از انواع موسیقی سازی، آوازی، تركیبی، رقصی، سمفونیك و مجلسی باشد كه با مقدمه یا اراتوریو، موسیقی زمینه و موسیقی متن و موسیقی نهایی تركیب شود.

موسیقی سنتی

این نوع موسیقی ریشه در سنت قومی ملتها و تمدنها با فرهنگهای متغیر شده و یا پیشرفته شده دارد. در محور این موسیقی نكاتی چند مانند تداوم اجرای آن برای شنونده همراه با ایجاد جو و فضای تأثیر كننده و حاكم بر شنونده در محدوده قوانین و قواعد تئوریك مدون و ارائه توسط موسیقی دانان و اساتید حرفه ای كه سعی در ارائه تسلط خود به همراه بیان سنن گذشته دارند، مشاهده می شود.

تسلط بر مراحل شناخت و اجرای موسیقی سنتی ملل و اقوام مستلزم سالها شناخت، و جمع ‎آوری و بررسی اصول گذشته این هنر است مثل موسیقی سنتی ایران كه در مجموعه ای از ردیفها، قوانین اجرایی و تئوریك در قالب آوازی، سازی، و درك مفاهیم ابعاد و حركت ملودیها و از طریق آواز دستگاهها و ردیفها و گوشه‌ها صورت می پذیرد.

موسیقی كلاسیك

نوعی موسیقی كه در آن عامل زیبایی و تناسب حرف اول را در مقابل بیان احساس
می بزند و در این مفهوم این موسیقی در مقابل موسیقی رومانتیك قرار می گیرد. در دوره شناسی موسیقی غربی به اسامی مانند موسیقی باستانی قرون وسطی، كلاسیك، رومانتیك، امپرسیونیسم، اكسپرسیونیسم، نئوكلاسیسم، و غیره برخورد می‌كنیم كه مانند ادبیات هر كدام سبك، روش و طریقه خاص اجرا و بیان آثار موسیقایی غربی است.

موسیقی معماری

در چند دهه اخیر نكات مشابهی بین موسیقی و معماری به دست آمده و به صورت فرضیه تدوین شده. این موسیقی به ارتباط بین عناصر كلی و جزئی معماری گذشته و حال با موسیقی گذشته و حال می‌پردازد. و مفاهیمی چون فضا در معماری و موسیقی، معماری بومی و موسیقی عامیانه، معماری مذهبی موسیقی مذهبی معماری منومونتال موسیقی یادمانی‌معماری سودبخش موسیقی تبلیغاتی و سرگرم‌كننده، تقلید، رنگ‌آمیزی، سنگینی و ثقل، تقارن و توازن در معماری و موسیقی، كشش در موتیفهای بنا و قرینه‌سازی در بنا و موسیقی و بسیاری از مضامین دیگر كه در این نوع موسیقی مطرح می شود.

دانلود تعریف موسیقی




[ شنبه 4 دی 1395 ] [ 22:36 ] [ علی پورعلی ]

.: تعداد کل صفحات صفحه شماره